De Sefirot

In kabbalah wordt er een onderscheid gemaakt tussen de gemanifesteerde Goddelijkheid en de niet gemanifesteerde Goddelijkheid.

Niet gemanifesteerde Goddelijkheid wordt Ain, Niets of Niet-iets, genoemd. Ain is Absolute, Ongedifferentieerde Heelheid. In wezen zijn de sefirot Ain.

Hun beginpunt bevindt zich in de goddelijke wereld, de wereld van atzilut. Ze zijn goddelijke attributen. Ze zijn licht.

In atzilut, gemanifesteerde Goddelijkheid, begint het differentiatieproces. Het gaat om het ontstaan van een subtiele diversiteit, die geen inbreuk doet aan de Eenheid.

De differentiatie in atzilut wordt weergegeven door de levensboom. Alle aspecten van de levensboom, zoals de sefirot en de paden, zijn in hun oorsprong goddelijke lichtkrachten.

De sefirot zijn goddelijke attributen, goddelijke namen, lichtstralen.

Als goddelijke krachten, zijn de sefirot geen afgescheiden verschijnselen. Het zijn emanaties, subtiele uitvloeisels of stromingen van goddelijk licht. Je kunt je ze ook voorstellen als de verschillende geuren die een tuin heerlijk zoet doen ruiken. In eerste instantie zul je misschien alleen een heerlijk geurende wolk opmerken. Als je verder goed oplet begin je de verschillende afzonderlijke geuren, van de roos, de lavendel, de jasmijn, te ruiken.

Een van de betekenissen van het Hebreeuwse woord sefirot, meervoud van het enkelvoud sefirah, is getallen. Het verwijst naar de overgang van Eenheid naar meervoudigheid. Een andere betekenis die aan het woord sefirot wordt gegeven is edelstenen of saffieren. De goddelijke essentie van de sefirot glinstert als een juweel.

Traditioneel worden er tien sefirot geteld, tien wordt beschouwd als een volmaakt getal. Zoals tien vingers dit doen, vormen de tien sefirot een geheel.

De sefirot zijn paradoxale krachten. In hun Ain aspect zijn ze ondoorgrondelijk diep. Ze zijn oneindig. Ze zijn vrij van wereldse invloeden. Ze zijn leeg, zonder attributen. Tegelijkertijd brengen ze alle verschijnselen in alle dimensies voort. In atzilut zijn ze één licht, tegelijkertijd brengen ze, op een ander niveau, de polarisatie tussen licht en duisternis voort.

De goddelijke sefirot zijn niet van deze wereld. Ze bevinden zich voorbij onze zintuiglijke, emotionele en intellectuele ervaring. Maar je kunt bewust worden van hun bestaan in de  bovenaardse realiteit. Door aan ze te denken en je met ze te verbinden, open je kanalen die je met het grote geheel verbinden.

De sefirot in atzilut worden beschouwd als gereedschappen van God, de middelen waardoor het Goddelijke zich manifesteert, waarmee het Goddelijke handelt.

Alles in de schepping wordt geschapen onder de invloed van de sefirot. Alle verschijnselen behoren tot een specifieke sefirah.

In de wereld van beriah, de spirituele dimensie, zijn de sefirot geestelijke, themagerichte gebieden, het achtergrondpatroon dat leidt tot de verschijnselen zoals wij die op aarde kennen. Het zijn archetypen.

De aartsengelen horen, ieder op zich, bij een bepaalde sefirah. Michael is verbonden met tiferet, Metatron, met keter. Hoge menselijke deugden en spirituele ervaringen zijn aspecten van de spirituele kracht van de sefirot.

In yetzirah, zowel de astrale wereld als onze psychologische werkelijkheid, verschijnen de sefirot in vormen passend bij die wereld. Ze zijn te zien in symbolen, we ervaren ze in onze gedachten, emoties en neigingen. De wereld van yetzirah biedt je een goede ingang tot de sefirot. Je observeert hun invloed in je eigen persoonlijkheid. Je kunt de sefirot herkennen in de verschillende aspecten van je horoscoop. Je kunt ze ontdekken in de beelden die in je meditaties opkomen. Met behulp van je kennis van de sefirot, kun je je dromen interpreteren.

Net als de aartsengelen, horen de verschillende engelen bij de verschillende sefirot. Een belangrijke engel is de beschermengel, de engel van tiferet,  die de ontwikkeling van ieder mens ondersteunt.

In de aardse werkelijkheid manifesteren de sefirot zich als natuurkrachten. Ze dalen diep de materie in en ondersteunen alle processen, de geboorte, het tot bloei komen en het sterven. Malchut bijvoorbeeld is de basis van het lichaam die door de vier elementen, aarde, water, lucht en vuur wordt gevormd. Tiferet is het centrale sturingsprincipe van het lichaam.

Iedere sefirah is een archetypisch gebied en een verbinding tussen de vier werelden. Wat je ook ervaart of bestudeert, wat je in jezelf ook tegenkomt, de oorsprong daarvan is licht.

© Gila